tisdag 9 augusti 2011

Ägglossningstest

Ägglossningsstickor från Billiga-Tester.se och ägglossningstest från apoteket.se

Det här med att kontrollera vad som händer i ens kropp är inte helt självklart. Ända sen jag började försöka bli gravid har jag hört från ett antal människor (givetvis utan fertilitetsproblem) att man ska hålla sig borta från ägglossningstest och liknande och "bara låta det hända". Lätt att säga om man blir gravid utan större ansträngning. Efter några månader (eller år beroende på person) av försökande så vill man gärna, om man är en kvinna som normalt har kontroll över sitt liv, försöka hjälpa till lite. Och då är ju ägglossningstest liksom steg 1. Ingen ägglossning=ingen graviditet, så att kolla det var också vad min gynekolog rekommenderade. Nu är ju dock dessa små stickor inte helt billiga om man beger sig till närmsta apotek. Sju ynka små stickor (som anses räcka för en månad, men det är ju inte alla som har sådan tur) kostar inte mindre än 249 kronor,så då blir det ju vansinnigt dyrt i längden (för oss som behöver mer än några månader på oss för att få en bulle i ugnen). Som tur är finns det budgetalternativ för den som är beredd att analysera lite mer själv. På diverse webshoppar kan man köpa ägglossningsstickor för 5 kronor styck och uppåt (billigare om man köper fler). Problemet med dessa är att man måste läsa av dem rätt, de kommer troligtvis för många (och mig) alltid visa två streck och de är bara positiva när teststrecket är starkare (eller lika starkt) som kontrollstrecket. Lite klurigt, speciellt som jag tycker att många av testen oftast ger ojämna streck, d.v.s. teststrecket är starkare på ena sidan.

Rekommenderas de? De billiga stickorna absolut! Jämfört med Maskinen så är ägglossningsstickor billiga och kan man bara vänja sig vid att själv analysera resultatet själv fungerar de utmärkt (för Clearblues ägglossningstest krävs ingen analys, men de kostar desto mer).

Om jag ska återkomma till den fråga där jag började, om man ska hålla på och analysera sin kropp på det här sättet, så tror jag bara man själv kan avgöra det. Jag blir arg när andra människor moraliserar över min eller andras oro över att inte bli gravid, det är som sagt väldigt lätt att komma med goda råd om att man ska "slappna av" och "bara låta det hända" när man själv inte har problem. Det är ju mycket möjligt att ägglossningstest inte gör varken från eller till när det gäller att bli gravid, men för många av oss så ger de åtminstone en känsla av att ha lite kontroll i en situation där man ofta känner sig maktlös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar