lördag 6 augusti 2011

Clearblue fertilitetsmonitor

Ska försöka mig på en liten recension här i bloggen. Jag har använt Clearblues fertilitetsmonitor (hädanefter kallad Maskinen) i tre månader så jag börjar få lite känsla för hur den funkar nu. Jag tycker man ska ge en produkt en ordentlig chans innan man recenserar, so here we go:

För att vara en väldigt dyr liten sak jämfört med ägglossningstester (borde återkomma till dem i ett annat inlägg) så är den inte särskilt prisvärd. Själva poängen är ju enligt marknadsföringen att den ska ge information om fler fertila dagar än just ägglossningstester, men just det har den inte lyckats med i mitt fall. Till skillnad från ägglossningstester som bara ger dig information om nivån av LH-hormon i din urin så ska Maskinen också mäta östrogen och alltså kunna upplysa dig om när östrogen-halten är hög innan LH stiger precis innan ägglossning och alltså ge dig några dagars förvarning om att ägglossningen är i antågande. Det här indikeras med att monitorn visar antingen låg fertilitet (dvs varken högt LH eller östrogen), hög fertilitet (högt östrogen gissar jag) eller max fertilitet (högt LH och östrogen, eller möjligtvis bara högt LH). I mitt fall har den lilla apparaten dock bara visat antingen Låg eller Max. De där dagarna med Hög som skulle förvarna mig lite tidigare har aldrig visat sig. Lite surt kan jag tycka när de små pinnarna man kissar på till Maskinen kostar inte mindre än 14,25 kr/stycket jämfört med 5-10 kr/styck för billiga ägglossningsstickor som gav mig exakt lika mycket förvarning (eftersom de precis som Maskinen visar när LH är som högst precis innan ägglossning).

Så vad blir betyget? Ja hade den vid det här laget funkat lite bättre och stickorna varit lite billligare hade det blivit en 4:a, men i nuläget så är jag bara halvnöjd och priset drar ner betyget. Så det blir en svag 3:a.


Bild från Billiga-Tester.se (pris 1275 kr)


Betyg: 3
Kommer köpa igen? Nja, Maskinen är ju ett engångsköp men jag känner att stickorna är väl dyra... (men jag har för tre månader till så jag kommer använda dem tills de tar slut)

2 kommentarer:

  1. Klart att cybervärlden kan påverka att våra menscykler är synkade ;-) Kul att du med skriver blogg, alltid intressant att följa andra som är i liknande sits som en själv! Nu får vi sörja att våra mensar är här (igen) och sen blicka framåt! Sköt om dig! /Emma (Lycka -Ab Ovo)

    SvaraRadera
  2. Klart det måste vara så ;) Nya tag!

    SvaraRadera